انواع پیگمنت سفید و طیف رنگی آنها

02 خرداد 1403 ساعت 18:51

پیگمنت‌های متنوعی روزانه ساخته و روانه بازارهای فروش می‌شود؛ یکی از این پیگمنت‌ها، پیگمنت سفید است. این پیگمنت هرچه میزان جذب کمتر و انتشار حداکثری داشته باشد، میزان کدورت بالاتری خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین مواد تولید کننده پیگمنت سفید، تیتانیوم دی اکسید یا همان Tio2 است. این عنصر جزو پرکاربردترین و بهترین مواد تولید کننده این پیگمنت محسوب می‌شود زیرا، ضریب انعکاسی بالاتر و درنتیجه، میزان کدورت بیشتری نسبت سایر مواد تولید کننده پیگمنت سفید است. در این مقاله به توضیح گسترده انواع پیگمنت‌‌های تولیدکننده رنگدانه

سفید و کاربردهای آن‌ها خواهیم پرداخت. پس تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با انواع پیگمنت‌های سفید

پیگمنت‌های سفید، رنگدانه‌های معدنی هستند که عملکرد نوری آن‌ها، عمدتا بر اساس پراکندگی نور غیرانتخابی است. رنگدانه‌های سفید جذب در محدوده نور مرئی را نشان نمی‌دهند، اما قدرت پراکندگی بالایی دارند که منجر به، قدرت پنهان سازی بالایی در کاربردهای آنها می‌شود. درواقع، هرچه تفاوت بین ضریب شکست رنگدانه سفید و محیط اطراف

بیشتر باشد، قدرت پراکندگی بالاتر است. پراکندگی نور در هر محیطی، به تفاوت در ضریب شکست بین رنگدانه یا گسترش دهنده آن و خود محیط مربوط می‌شود. اگر نسبت

این ضرایب شکست نزدیک به یک باشد، کل سیستم ظاهری شفاف خواهد داشت. سیستم فقط در صورتی به رنگ سفید ظاهر می‌شود که به مقدار قابل توجهی متفاوت از این مقدار باشد. در ادامه مهم‌ترین پیگمنت‌های سفیدی که دارای کاربرد در دنیای امروزی هستند را معرفی می‌کنیم.

PW 1  - سفید سربی

سفید سربی یکی از انواع پیگمنت‌های سفید است که دارای طیف نیمه شفاف تا مات می‌باشد که حدود 300 سال قبل از میلاد، به اشکال مختلف استفاده می‌شد. این رنگ با نام‌های دیگری مثل سفید پوسته‌ای، سفید سربی پشته ای یا سفید کرمنیتز نیز شناخته می‌شد؛ پیگمنت PW1 به عنوان یک رنگ گرم و دارای طیف رنگی زرد-سفید شناخته شده است. سفید سربی باتوجه به نحوه ساخت رنگدانه‌اش ، تنها رنگدانه سفیدی بود که تا قرن نوزدهم در نقاشی سه پایه اروپایی استفاده می‌کردند. این رنگدانه به سرعت خشک می‌شود و به اندازه رنگدانه‌های سفید کنونی مانند تیتانیوم و زینک وایت، دارای خلوص زیاد و رنگ روشنی نیست. رنگدانه PW1 (سفید سربی) بسیار سمی است که به دلیل مقررات اجرایی REACH، برای فروش عمومی در اتحادیه اروپا و بریتانیا در دسترس نیست. گرمای رنگ سفید سربی را می‌توان با مخلوط کردن سفید تیتانیوم یا روی سفید، با کمی رنگ زرد تولید کرد؛ اما خشک شدن سریع و ویژگی‌های تیکسوتروپیک آن تقریبا نمی‌تواند همانند سایر رنگدانه‌ها شود.

پیگمنت سفید pw1

PW 4  - روی سفید

از دیگر پیگمنت‌های سفید، رنگدانه - PW 4 سفید روی (اکسید روی) است که نیمه شفاف است و دارای طیف ته رنگ آبی می‌باشد. سفید روی یک رنگ سرد محسوب می‌شود که از قرن نوزدهم در نقاشی‌های هنرمندان استفاده شده است. این پیگمنت معمولاً در رنگ‌هایی با برچسب سفید مخلوط و شفاف یافت می‌شود. اغلب به منظور افزایش کیفیت و کارکرد، رنگدانه PW 4 را به رنگ‌های روغنی تیتانیوم سفید (PW 6) اضافه می‌کنند. البته ممکن است، همیشه روی برچسب رنگ‌های سفید تیتانیوم، ترکیب آن با رنگدانه سفید روی را ذکر نکنند. قدرت رنگ‌آمیزی ملایم و شفافیت Zinc White آن را به یک پیگمنت موثر در مخلوط‌ها تبدیل می‌کند زیرا، مانند Titanium White باعث ایجاد کدورت یا گچی شدن رنگ نمی‌شود. نگرانی در مورد شکنندگی Zinc White در رنگ روغن باعث شده است که بسیاری از تولیدکنندگان، استفاده از این رنگدانه را در محدوده روغنی خود متوقف کنند. البته هیچ نگرانی در مورد ماندگاری PW4 در هیچ جایی وجود ندارد به همین دلیل، یک ترکیب عالی از رنگ سفید در اکریلیک و آبرنگ محسوب می‌شود. شفافیت روی سفید در رنگ روغن نسبت به سایر رنگدانه های زرد، آن را مستعد زردی تیره می‌کند؛ اگرچه این تغییر قابل برگشت است. اگر به دنبال رنگ سفید مات‌ترهستید، می‌توانید سفید تیتانیوم ( PW 6 ) را امتحان کنید. 

 

پیگمنت سفید pw4

PW 5  - لیتوپون 

رنگدانه لیپوتون (سولفات باریم و سولفید روی) برای اولین بار در دهه 1870 ایجاد شد و تا سال 1928، 60% از رنگدانه‌های سفید بازار را به آن اختصاص داشت؛ درواقع این پیگمنت به رقیب سرسخت سفید سرب و سفید روی تبدیل شده بود. PW 5 یا همان لیپوتون، جزو رنگدانه‌های خاص سفید است که ظاهر نیمه مات و طیف رنگی خاکستری-سفید است و جزو رنگ‌های خنثی محسوب می‌شود. پس از گذشت مدتی طولانی تا سال 1945، تقاضای زیاد برای خرید این رنگ به دلیل محبوبیت و ارزان بودن نسبی رنگدانه تیتانیوم سفید، به 15 درصد کاهش یافت. از ویژگی‌های لیتوپون، قوی بودن نسبی آن در مخلوط‌ها اشاره کرد؛ البته PW5، نه به اندازه سفید تیتانیوم قدرتمند است و نه به ملایمت روی سفید است؛ به بیان ساده، در مابین PW6 و PW4 است. برای نقاشان رنگ و روغنی که به دنبال پیگمنتی هستند که ماندگاری بیشتری از رنگ PW4 را داشته باشد، اما مانند تیتانیوم سفید که دارای ماندگاری بیشتری است تیرگی زیادی نداشته باشد، PW 5 گزینه خوبی است.

 

پیگمنت سفید pw5

PW 6  - تیتانیوم سفید

تیتانیوم سفید( دی اکسید تیتانیوم) که جزو پیگمنت‌های مهم سفید است اولین بار در سال 1921 معرفی شد؛  PW 6 دارای ظاهر مات و طیف رنگی سفید روشن با ته رنگ آبی است که به دلیل ویژگی‌های برتر نسبت به دیگر پیگمنت‌ها، بر بازار تسلط دارد. هر ساله بیش از پنج میلیون تن تیتانیوم سفید در تولید پلاستیک، لوازم آرایشی، کاغذ، دارو، رنگ‌های خانگی و رنگ‌های نقاشی استفاده می‌شود. تیتانیوم سفید بسیار مات و در مخلوط بسیار قوی است؛ این رنگدانه به آرامی خشک می‌شود که در رنگ و روغن این ویژگی بیشتر به چشم می‌آید. همچنین در رنگ روغن، PW 6 یک لایه رنگ نرم و اسفنجی ایجاد می کند؛ بنابراین معمولاً با رنگ سفید روی (PW 4) مخلوط می‌شود تا این تمایل متعادل شود. تیتانیوم سفید به دلیل شفافیت آن در پرایمرهای اکریلیک gesso نیز یافت می‌شود؛ همچنین برای افزودن روشنایی به کاغذهای آبرنگ آرشیوی از آن استفاده می‌کنند. اگر میزان روشنایی این رنگ برای مخلوط‌های شما بسیار زیاد است، می‌توانید به جای آن از روی سفید ( PW 4 ) استفاده کنید.

 

پیگمنت سفید pw6

PW 6:1  - تیتانیوم سفید سفید نشده

تیتانیوم سفید سفید نشده یا همان PW 6:1 از دیگر پیگمنت‌های سفید است که به دلیل داشتن مقادیر کمی از آهن، به آن نسبت رنگ گرم می‌دهند که به این معنی است که سریعتر از تیتانیوم سفید معمولی خشک می‌شود. PW 6:1 دارای قدرت رنگ‌دهی بالایی است اما، روشی ظریف‌تر برای تنظیم رنگ‌ها نسبت به PW6 است؛ همچنین، دارای طیف رنگی از قهوه ای روشن، بژ تا سبز-خاکستری می‌باشد. می‌توان از این پیگمنت برای ایجاد رنگ‌های خاکستری-سبز ملایم، زمانی که با آبی مخلوط می‌شود استفاده کرد؛ به‌ویژه برای کاهش رنگ‌ها بدون سرد کردن آن‌ها مفید است. تیتانیوم سفید سفید نشده، در آبرنگ به آرامی دانه‌بندی می‌شود، بنابراین جلوه‌ی بافتی خوبی می‌بخشد.  

 

پیگمنت سفید pw6:1

PW 18  - کربنات کلسیم (گچ)

گچ نوعی سنگ آهک بسیار نرم است که از پوسته و اسکلت موجودات میکروسکوپی که بیش از 65 میلیون سال پیش ته نشین و فشرده شده‌اند، به وجود آمده است. PW 18 معمولاً به‌عنوان رنگدانه سفید در نقاشی‌های هنرمندان استفاده نمی‌شود، مگر در نقاشی‌های دیواری اما، یک عنصر مهم در سایر مواد هنری است. بنابراین، این پیگمنت ارزش آن را دارد که در اینجا به میزان مختصری به آن پرداخته شود. کربنات کلسیم یا همان PW18 از آن به عنوان وایتینگ یاد می‌کنند دارای طیف رنگی زرد، سفید تا آبی است و در تولید کاغذ آرشیوی استفاده می‌شود، جایی که به عنوان یک بافر قلیایی، در برابر اثرات مضر اسید عمل می کند.

PW 21  - سولفات باریم

سولفات باریم یا به اصطلاح PW 21، جزو پیگمنت‌های سفید است که اغلب به عنوان یک پرکننده یا مات کننده در گواش، آبرنگ و رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود. PW21 دارای ظاهری نیمه مات با طیف رنگی سفید شفاف است که در موارد گوناگونی کاربرد دارد. گاهی اوقات سولفات باریم به عنوان پیگمنت در ترکیب با رنگ‌های هنرمندان با سایر رنگدانه‌های سفید استفاده می‌شود؛ البته ممکن است که این موضوع بر روی برچسب ذکر نشده باشد.

سخن پایانی

پیگمنت سفید یکی از کاربردی‌ترین رنگدانه‌ها در صنعت رنگ‌های پوششی و غیر پوششی است که سالانه میزان میلیون تن از آن در سرتاسر دنیا ساخته می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مواد تولید کننده رنگ سفید، تیتانیوم دی اکسید است که جزو سفید‌ترین رنگ‌ها شناخته می‌شود. از پیگمنت سفید در موارد مختلفی مثل رنگ‌ها، مواد آرایشی، نقاشی‌ها، پلاستیک و.. استفاده می‌شود. در تولید پیگمنت سفید علاوه بر تیتانیوم دی اکسید از رنگدانه‌های دیگری مانند سولفات روی و.. نیز کمک می‌گیرند. هرکدام از این رنگدانه‌ها دارای ضریب انعکاس متفاوتی دارند که باعث اختلاف در میزان کدورت آن‌ها می‌شود.

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyrang All Right Reserved