پیگمنت بنفش و شید رنگی آن

02 خرداد 1403 ساعت 21:15

رنگدانه‌های صنعتی، مواد شیمیایی هستند که به اشکال گوناگون تولید و مصرف می‌شوند. در حال حاضر، انواع مختلفی از رنگ های صنعتی به شکل های پودر، موم، آب... تولید می‌شوند اما، اکثرا شکل پودر را هنوز ترجیح می‌دهند چون مزایای برجسته‌‌تری دارد. پیگمنت بنفش یکی از رنگ‌های گران ‌قیمت و سلطنتی در دوران گذشته بوده است. از این پیگمنت در جاهای مختلفی مثل صنایع پارچه، کاغذ، نواد غذایی، انواع پلاستیک و غیره استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی کامل این‌ پیگمنت خواهیم پرداخت، پس تا انتها همراه ما باشید.

انواع پیگمنت بنفش

بنفش یک رنگ ثانویه است که از ترکیب رنگدانه های قرمز و آبی ایجاد می شود. رنگ بنفش یا به اصطلاح ارغوانی، از دیرباز جزو رنگ‌هاس سلطنتی بوده است؛  این نام به این دلیل است که رنگ بنفش تیره، از ترشحات حلزون‌های دریایی تهیه می شد که در دوران باستان بسیار گران قیمت بود. از طرفی، بنفش رنگی بود که قاضی‌های رومی می‌پوشیدند. البته این پیگمنت، به رنگ امپراتوری نیز معروف بود زیرا، توسط حاکمان امپراتوری مقدس روم و بعدها توسط کاتولیک‌های رومی پوشیده می‌شد. طبق نظرسنجی‌های گذشته در اروپا و ایالات متحده، رنگ بنفش را با کلماتی مانند کمیاب، سلطنت، تجمل، جاه طلبی، جادو، رمز و راز، تقوا و معنویت توصیف می‌کردند. در ادامه برخی از مهم‌ترین انواع پیگمنت را توضیح خواهیم داد.

PV 14 - بنفش کبالت

کبالت یک عنصر فلزی است که از پوسته زمین استخراج می‌شود. کلمه کبالت از کلمه آلمانی Kobald به معنای "اجنه" گرفته شده است. بنفش کبالت که با نام تجاری PV 14 نیز شناخته می‌شود، دارای ظاهری نیمه شفاف تا مات و طیف رنگی بنفش مایل به قرمز یا صورتی سرد است. بنفش کبالت دارای قدرت رنگ‌دهی بسیار پایینی است که باعث می‌شود به وسیله تعداد رنگدانه‌های زیاد، بر میزان رنگ‌دهی غلبه کرد. با این حال، PV 14 با رنگ‌های مناسب می‌تواند، مخلوط‌های بسیار ظریفی ایجاد کند. به عنوان مثال با پیگمنت سبز کم رنگ مانندViridian (PG 18)، مقداری خاکستری ملایم و آبی کبالت (PB 28)، بنفش‌های شدیدی ایجاد می‌شود. یکی از جذابیت‌ها و ویژگی‌های عالی پیگمنت بنفش کبالت، دانه بندی آن در آبرنگ‌ها است که می‌توان به منظور ایجاد جلوه‌های بافتی از آن استفاده کرد.

 

پیگمنت بنفش 14

PV 15 - بنفش اولترامارین

یکی دیگر از انواع پیگمنت‌های رنگ بنفش، بنفش اولترامارین یا به اصطلاح PV 15 است که ظاهری نیمه شفاف دارد. طیف رنگی pv15 شامل آبی-بنفش یا قرمز-صورتی سرد می‌شود. بنفش اولترامارین با گرم کردن رنگدانه آبی اولترامارین و کلرید آمونیوم ساخته می‌شود. طیف رنگ‌های مختلف بنفش اولترامارین ((PV 15 با میزان گوگردی که در این فرآیند حذف می‌کنند تعیین می‌شود. این پیگمنت دارای استحکام رنگ پذیری کمی است؛ از طرفی، این رنگدانه سرعت خشک شدن بسیار کندی در رنگ روغن دارد. سعی کنید PV15 را با زرد لیمویی مانندPY 3  یا PY 175 مخلوط کنید تا خاکستری ملایمی ایجاد شود. در آبرنگ، بنفش اولترامارین معمولا دانه بندی می‌شود. 

 

پیگمنت بنفش 15

PV 16 - بنفش منگنز

بنفش منگنز یا به اصطلاح تجاری PV 16 برای اولین بار در سال 1868 برای رنگ‌های هنرمندان تولید شد. این رنگدانه نیمه شفاف تا کمی مات است که آن را به یک گزینه عالی برای پایین آوردن رنگ در مخلوط‌ها مفید می‌کند، اگرچه قدرت رنگ‌دهی آن کم است. طیف رنگی بنفش منگنز شامل بنفش با ته ‌رنگ‌های قرمز یا آبی است که سایه قرمز آن رایج‌تر می‌باشد. با ترکیب بنفش منگنز یا همان PV 16 با Viridian (PG 18) رنگ آبی مایل به خاکستری را ایجاد می‌شود. 

 

پیگمنت بنفش 16

PV 19 - بنفش کویناکریدون

بنفش کویناکریدون (Quinacridone ) یا بنفش ویولت که به اصطلاح آن را PV 19 نیز می‌نامند، جزو پیگمنت‌های مهم رنگ بنفش است که ظاهری شفاف دارد؛ طیف رنگی PV 19 محدوده بین بنفش دودی و گل رز روشن است. کویناکریدون ویولت بنفش کمتری  از Quinacridone Magenta (PR 122) است، اما همچنان کمی به سمت آبی متمایل می‌باشد. PV19 همانند سایر رنگدانه‌های کویناکریدون، بسیار لکه دار بوده و قدرت رنگ دهی بالایی دارد. هنگامی که PV 19 را با آبی اولترامارین مخلوط می‌کنند، بنفش‌های بسیار عمیق و پر جنب و جوش می‌سازد. 

 

پیگمنت بنفش 19

PV 23 - بنفش دیوکسازین

از دیگر پیگمنت‌های بنفش می‌توان به بنفش دیکسازین اشاره کرد که آن را با نام تجاری PV 23 نیز می‌شناسند. بنفش دیکوسازین دارای ظاهری نیمه شفاف تا نیمه مات است؛ از طرفی طیف رنگی آبی تا بنفش را شامل می‌شود. رنگدانه بنفش PV 23 سرد با قدرت رنگ دهی بالا است و در بین هنرمندان گیاه شناسی محبوب می‌باشد. اگر که بنفش دیکوسازین را با اکسید آهن قرمز شفاف (PR 101)  مخلوط کنید، قهوه ای تیره تولید می‌شود. پیگمنت Dioxazine Violet PV 37 نسبت به PV 23 در نور سریع‌تر است. 

 

پیگمنت بنفش 23

PV 29 - پریلن ویولت

نوع دیگر پیگمنت بنفش، پریلن ویولت است که به اختصار آن را PV 29 نیز می‌نامند. PV29 جزو پیگمنت‌های با ظاهر نیمه شفاف تا شفاف است همچنین، طیف رنگی قدرت مات مایل به قرمز و مایل به بنفش را در برمی‌گیرد. توجه کنید که قدرت پریلن ویولت در میزان رنگ کم آن نهفته است. پریلن ویولت(Perylene Violet) می‌تواند یک افزودنی عالی برای پالت پرتره به منظور ترکیب رنگ‌های گوشتی طبیعی باشد؛ همچنین می‌تواند با طلای سبز ( PY 129 ) ترکیب شود تا سبزه‌های خاکی و ملایمی را ایجاد کند.

 

پیگمنت بنفش 29

PV 37 - بنفش دیوکسازین

بنفش دیوکسازین به دو شکل PV 37 و PV 23 وجود دارد که PV 37، جایگزینی برای رنگدانه بنفش فرارتر PV23است؛PV37 دارای ظاهری نیمه شفاف تا نیمه مات و طیف رنگی آبی-بنفش می‌باشد. این پیگمنت یک رنگدانه بنفش سرد با قدرت رنگ‌دهی بالا است که در بین هنرمندان گیاه‌شناسی محبوبیت دارد. یکی از مواردی که از PV 37 استفاده می‌شود، ترکیب کردن آن با اکسید آهن قرمز شفاف (PR 101) برای تولید رنگ قهوه ای تیره است.

 

پیگمنت بنفش 37

PV 42 - Quinacridone Violet

کویناکریدون ویولت که به اصطلاح آن را PV 42 که دارای ظاهر شفاف و طیف رنگی صورتی روشن، گلدار تا تیره، قرمز-بنفش  است. این پیگمنت بسیار شبیه و رایج‌تر از Quinacridone Violet PV 19می‌باشد؛ هنگامی که PV 42 را با آبی Ultramarine (PB 29) مخلوط می‌شود، بنفش‌های بسیار عمیق و پر جنب و جوش ایجاد ‌می‌کنید. 

 

پیگمنت بنفش 42

 PV 49 - بنفش کبالت

توضیحات رنگ: بنفش کم رنگ و سرد
شفافیت/تاری: نیمه شفاف

 از دیگر انواع پیگمنت Purpel می‌توان به بنفش کبالت یا همان PV 49 اشاره کرد که دارای ظاهری نیمه شفاف و طیف رنگی بنفش کم رنگ و سرد اشاره کرد. PV 49 به عنوان نسخه "سبک تر" کبالت ویولت ( PV 14 ) در نظر گرفته می‌شود. با استفاده از این پیگمنت می‌توان باعث کم رنگ شدن و دانه بندی بافتی در مخلوط های آبرنگ شد.

 

پیگمنت بنفش 49

PV 55 - Quinacridone بنفش

از دیگر انواع بنفش کویناکریدون می‌توان به PV 55 اشاره کرد که دارای طیف رنگی قرمز-بنفش تیره و ظاهری شفاف است.PV 55  نه به قرمزی بنفش منگنز و نه به آبی بنفش دیوکسازین، بنفش کویناکریدون است. درصورتی که این رنگدانه را با هر رنگدانه نارنجی شفافی مخلوط کنید، رنگ قهوه ای پر رنگ ایجاد می‌شود.

 

پیگمنت بنفش 55

سخن پایانی

رنگدانه بنفش یک ترکیب شیمیایی است که از رنگ‌های بنفش اکسید آهن یا عناصر شیمیایی آلی مختلف به پودر تبدیل می‌شود تا رنگ بنفش را برای موارد متنوع استفاده کند. این رنگ در گذشته از موکس حلزون تولید می‌شد و به عنوان یک رنگ بسیار گران‌ قیمت شناخته شده بود‌. این پیگمنت دارای ویژگی‌های بسیار فراوانی مانند ارگانیک بودن، دوستدار محیط زیست و... دارد. از پیگمنت بنفش در موارد مختلفی مثل رنگ آمیزی پارچه، پلاستیک، کاغذ و غیره استفاده می‌شود. اگر قصد خرید این پیگمنت را به شکل پودر یا سایر نوع‌ها را دارید، می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید و از کارشناسان راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. 

 

 

رنگ‌ همواره برای بشر مهم بوده است. رنگ‌ها بخش مهمی از تاریخ بشر را شکل داده اند. از زمان انسان‌های نخستین که از رنگ برای نشانه دادن به یکدیگر استفاده می‌کردند تا دنیای مدرن امروزی که رنگ بخش جدایی نشدنی از هنر، صنعت آرایشی، ساختمان سازی و... است. در واقع بدون وجود رنگ‌ها دنیای امروزی ما آنطور که میشناسیم نبود...

تا قبل از قرن 18 میلادی انواع رنگ‌ها از منابع طبیعی استخراج می‌شود و از تنوع پایینی برخوردار بود بعد از قرن 18 میلادی و با توسعه دانش رنگ و تولید انواع رنگ‌ها سنتز شده، تنوع رنگ‌ها بسیار گسترده شد.

 

تاریخچه رنگ در زندگی بشر

پالت‌ها رنگ ابتدایی در حدود 40 هزار سال قبل توسط انسان ایجاد شد و تنها شامل پنج رنگ قرمز، زرد، قهوه ای، سیاه و سفید بود. این رنگ‌ها با استفاده از خاک، چربی حیوانی، ذغال و کچ ساخته می‌شود.

پیگمنت سفید ساخته شده از ترکیبات سرب یکی از پیگمنت‌های محبوب برای تولید رنگ سفید بوده که علت سمی بودن در اواسط قرن 20 میلادی ممنوع شد و ترکیباتی چون اکسید تیتانیوم و اکسید روی جایگزین آن شد. رنگ سیاه نیز مانند رنگ سفید از اولین رنگ‌های مورد استفاده انسان است که ابتدا از سوزاندن استخوان حیوانات ساخته می‌شد.

 اکسید آهن قرمز یا اخرا یکی از قدیمی ترین پیگمنت‌های معدنی مورد استفاده توسط بشر است که آثار آن در نقاشی کشیده شده در غارها یافت شده است. این پیگمنت هنوز هم در ساخت رنگ‌های مختلف و یا به عنوان پیگمنت در صنایع کاربرد دارد. قرمز بودن خاک جزیره هرمز به دلیل حضور همین ماده است. از جمله ترکیبات قرمز رنگ دیگری که در قرن 16 و 17 رواج یافت قرمز استخراج شده از یک حشره به نام cochineal بود. از این حشره نوعی رنگ قرمز خاص تولید می‌شد که در آن زمان مورد توجه هنرمندان و نقاشان بسیاری قرار گرفت.

برعکس رنگ قرمز، ترکیبات طبیعی آبی رنگ تنها در منابع محدودی یافت می‌شود که مهم ترین آن سنگ لاجورد است. به همین دلیل رنگ آبی برای قرن‌ها، به عنوان یک رنگ گران محسوب می‌شد و حتی از نظر قیمتی با طلا رقابت می‌کرد.

تاریخچه رنگ سبز نیز جالب توجه است. رنگ سبز در طبیعت به ندرت یافت می‌شود و پیگمنت‌های تولید شده برای ایجاد رنگ سبز نیز بسیار محدود اند. جالب است که پیگمنت‌های سبز ساخته شده در قرن 18 میلادی به دلیل وجود آرسنیک در ساختارشان سمی بودند و در قرن 20 میلادی به طور کلی ممنوع شدند.

رنگ بنفش به علت کمیاب بودن و قیمت بالا، قرن‌ها به عنوان یک رنگ فوق لوکس و سلطنتی بود. پیگمنت بنفش امروزه نیز بسیار محدودند و از جمله گران‌ترین رنگ‌ها محسوب می‌شوند.

در این دسته بندی از سایت پلیرنگ انواع رنگ قرمز، زرد، آبی، بنفش، سبز، سفید، مشکی و ... معرفی شده اند.

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyrang All Right Reserved