راهنمای نقاشی روی پلکسی

05 خرداد 1403 ساعت 13:15

نقاشی روی صفحه شفاف پلکسی ( Plexiglass) این روزها به سبکی محبوب برای خلق آثار هنری تبدیل شده است. صفحه پلکسی نشکن، انعطاف پذیر و شفاف است و در رنگ‌های مختلفی موجود می‌باشد. نقاشی روی صفحه آکریلیک هم در تعداد پایین و هم در تیراژ بالا توسط هنرمندان و یا شرکت‌های تبلیغاتی اجرا می‌شود.

صفحه پلکسی دارای خواص چسبندگی خوب به رنگ بوده و از نظر زیبایی شناختی نیز عالی است. با این حال قبل از اجرای یک اثر هنری ، بخصوص زمانی که ماندگاری طولانی مدت، مد نظر باشد، نیاز است تا طی مراحل خاصی این کار انجام شود. در این مطلب به مراحل آماده سازی و نقاشی روی صفحه پلکسی پرداخته شده است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

نقاشی روی پلکسی

1-مرحله اول سنباده زنی ورق پلکسی

ورق پلکسی در سایزهای مختلف و رنگ‌های سفید، مات، شفاف و ... در پلیرنگ موجود است. این صفحه ابتدا باید سنباده زده شود تا سطح صاف آن مقداری شیاردار شود این کار به چسبیدن بهتر پرایمر روی سطح صفحه کمک می‌کند. در صورتی که سطح زیرین به شکل مناسب سنباده زده نشود، ممکن است بعد از خشک شدن رنگ، پوست پوست شود. سنباده 100 برای این کار توصیه شده است.

 

2-تمیز کاری و شستشو

بعد از سنباده زنی، ذرات ریز پلاستیک روی صفحه باقی می‌ماند، بدین منظوردرصورت لزوم می‌توان با یک اسفنج و آب و صابون سطح پلاستیک را تمیز کرد. سپس با آب شستشو داد و به مدت دو ساعت کنار گذاشته شده تا بطور کامل خشک شود.

 

3-پوشاندن پرایمر روی سطح

بعد از خشک شدن صفحه با پرایمر مناسب روی سطح را پوشش می‌دهیم. پرایمر زدن یا همان بتونه کاری با استفاده از اسپری نیز قابل انجام است. پرایمر اعمال شده با اسپری راحت تر بوده و در سطح نازک تری قابل انجام است. معمولا پرایمر در فاصله 20 سانتی و با زاویه 45 درجه روی سطح اعمل می‌شود.

 

4-پوشاندن سطح با پرایمر ثانویه

برای کارهای حساس و گران قیمت تر بهتر است از یک لایه پرایمر ثانویه بر روی پرایمر اولیه استفاده شود.

 

5-شروع نقاشی روی پلکسی

بهترین نوع رنگ برای کار روی صفجه پلکسی، رنگ آکریلیک هنری می‌باشد چرا که در دسترس تر بوده، ارزان هستند و سازگاری خوبی با صفحه پلکسی دارند. در صورتی که طرح به صورت لایه لایه روی صفجه پلکسی اعمال می‌شود باید از خشک شدن هر لایه اطمینان حاصل کنید.

 

6-عایق کردن

عایق ضد آب یا  Waterproofing sealant برای طرح‌هایی که به ماندگاری بالایی نیاز دارند، توصیه می‌شود. این مواد مانند عایق روی صفحه پلکسی را می‌پوشاند.

7-اسپری محافظتی

اسپری محافظتی نیز مانند لاک نازک روی طرح را پوشانده و از خراش برداشتن آن جلوگیری می‌کند.

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyrang All Right Reserved