انواع پیگمنت نارنجی و شید رنگی آنها

03 خرداد 1403 ساعت 21:00

Realgar یک رنگدانه نارنجی مبتنی بر آرسنیک بود که در دوران رنسانس ایتالیا به طور گسترده ای از آن استفاده می‌شد، به ویژه توسط هنرمندان ونیزی مانند Titian و Veroneseمصرف می‌شد. توسعه رنگ‌های کادمیوم در قرن نوزدهم گزینه‌های جدیدی را برای رنگدانه‌های نارنجی به ارمغان آورد و در اواسط قرن بیستم، رنگدانه‌های آلی مصنوعی مدرن از جمله بنزیمیدازولون و نارنجی‌های پیرول، این پیگمنت را بیش از پیش گسترش دادند. با توجه به اینکه نارنجی‌های مختلف را می‌توان با زرد و قرمز تولید کرد، اما نارنجی تک رنگ می‌تواند شادابی بیشتری را ارائه دهد و مخلوط‌های تمیزتری نسبت به هر نوع نارنجی مخلوطی را ایجاد کند. به غیر از اخراهای نارنجی طبیعی، تنها رنگدانه‌های نارنجی موجود در دسترس هنرمندان جهان باستان بسیار سمی بود. پیگمنت نارنجی دارای نوع‌های مختلفی است که در ادامه به معرفی انواع آن خواهیم پرداخت پس تا انتها همراه ما باشید.

PO 5 - بتا نفتول اسکارلت

بتا نفتول اسکارلت یا همان PO 5 یکی از انواع پیگمنت نارنجی با ظاهر نیمه شفاف است. PO 5 یک رنگ بسیار خوب برای مخلوط کردن است زیرا، آن قدر قرمز است که می توان از آن به جای رنگدانه قرمز در یک پالت استفاده کرد. هنگامی که بتا نفتول اسکارلت رقیق شده یا با رنگ‌های سفید مخلوط می‌شود، ته رنگ صورتی را نشان می‌دهد. اطلاعات متناقضی در مورد مقاومت نوری PO 5 وجود دارد، به ویژه در آبرنگ یا زمانی که در لایه‌های نازک اعمال می‌شود. اگر که در این باره نگران هستید، به جای آن پیرول نارنجی ( PO 73 ) یا بنزیمیدازولون نارنجی ( PO 36 ) را امتحان کنید. PO 5 در آبرنگ، بسیار لکه دار است. 

 

پیگمنت نارنجی 5

PO 17 - مونوآزو نارنجی

Monoazo Orange که به اصطلاح PO 17 می‌نامند دارای ظاهری شفاف و با طیف رنگی قرمز-نارنجی است. PO17 بسیار شبیه به Beta Naphthol Scarlet PO 5 است و کمی بیشتر به سمت زرد متمایل می‌شود. مونوآزو یک رنگدانه نور سریع در نظر گرفته نمی‌شود؛ برای جایگزینی سریع نور، Pyrrole Orange ( PO 73 ) را امتحان کنید. 

پیگمنت نارنجی 17

PO 20 - نارنجی کادمیوم

نارنجی کادمیوم یا به اصطلاح PO 20 دارای ظاهری مات است که با اصلاح کادمیوم زرد (PY 35) با سلنید کادمیوم ساخته می شود. PO 20 مانند سایر رنگدانه‌های کادمیوم، بسیار متراکم و غالب می‌باشد که بهتر است با سایر پیگمنت‌های پررنگ ترکیب شود. می‌توانید نارنجی کادمیوم را با Phthalo Green (PG 7) و Titanium White ( PW 6 ) ترکیب کنید تا خاکستری‌های ظریفی ایجاد کنید. کادمیوم فلزی سمی است، اما کادمیوم مورد استفاده در رنگ‌های هنرمند نمی‌تواند جذب بدن شود، بنابراین خطر برای هنرمند وجود ندارد. با این حال، برای جلوگیری از استنشاق رنگدانه خشک کادمیوم، باید مراقب باشید. کدورت کادمیوم نارنجی به این معنی است که برای تکنیک‌های لعاب کاری مناسب نیست. برای نارنجی شفاف‌تر، بنزیمیدازولون نارنجی PO36)) یا PO 62 )  یا پیرول نارنجی ( PO 72 یا PO 73 ) ) را امتحان کنید. این جایگزین‌ها از نظر رنگی بالاتر از نارنجی کادمیوم هستند.

پیگمنت نارنجی 20

PO 36 - بنزیمیدازولون نارنجی

پیگمنت‌های بنزیمیدازولون گروهی از رنگدانه‌های آلی مصنوعی مدرن قرمز، زرد و نارنجی هستند. بنزیمیدازولوزن‌ها به خاطر تازگی و پایداری عالی در نور شهرت دارند؛ در نتیجه آن‌ها را برای رنگ‌های هنرمندان و همچنین طیف وسیعی از متقاضیان به عنوان رنگ های صنعتی ایده آل می کند. PO 36 دارای یک سوگیری قرمز قوی است، بنابراین می تواند جای قرمز را در یک پالت بگیرد از طرفی دارای ظاهری نیمه شفاف تا نیمه مات است. در ترکیب با دیوکسازین بنفش (PV 23) چند رنگ مارون عمیق جالب می‌سازد.

 

پیگمنت نارنجی 36

PO 43- پرینون نارنجی

رنگدانه های Perinone نارنجی که آن را PO 43 نیز می‌نامند، دارای ظاهری نیمه مات تا شفاف با طیف رنگی قرمز مایل به نارنجی است. پرینون نارنجی در دهه 1960 به نقاشی های هنرمندان معرفی شدند و نسبت به بنزیمیدازولون نارنجی ( PO 36 ) و بتا نفتول اسکارلت ( PO 5 ) قرمز کمتری دارد، اما همچنان دارای میزان کمی قرمز است. اگر پرینون نارنجی را با Phthalo Blue (PB 15) ترکیب کنید، رنگ خاکستری خنثی ایجاد می‌شود. 

 

پیگمنت نارنجی 43

PO 48 - نارنجی کیناکریدون

Quinacridone Orange یک رنگدانه نارنجی خاکی و جایگزین جالب برای رنگدانه‌های سنتی زمین است زیرا رنگ بالایی را ارائه می دهد و نوع طبیعی اغلب وجود ندارد. کریناکریدون یا  PO 48 دارای طیف رنگی قهوه‌ای مایل به نارنجی با ته رنگ طلایی همچنین، ظاهری نیمه شفاف تا شفاف را دارد. می‌توانید PO48 را با رنگ‌های آبی مختلف مخلوط کنید تا طیفی از سبزهای طلایی ایجاد شود. برخی منابع می گویند PO 48  متوقف شده است و برای مدت طولانی احتمالا در نقاشی‌های هنرمندان موجود نباشد، اما ما نمی‌توانیم چیزی برای صحت این موضوع پیدا کنیم.

پیگمنت نارنجی 48

PO 49 - کیناکریدون طلا (تقویت شده)

هنگامی که PO 49 توسط خودروسازان در سال 2001 کنار گذاشته شد، دیگر رنگدانه‌ای برای هنرمندان قابل تولید نبود و بسیاری از افراد بخاطر از دست دادن آن ناراحت شدند. کیناکریدون طلا( تقویت شده) یک رنگ لعاب عالی بود که دارای طیف رنگی نارنجی پررنگ، ته رنگ زرد-طلایی است که هنگام رقیق شدن سنگ زرد خاکی آن، به زرد طلایی روشن تبدیل می‌شد. همه رنگ‌های Quinacridone Gold با مخلوطی از رنگدانه‌های شفاف زرد و نارنجی شناخته می‌شوند.

 

پیگمنت نارنجی 49

PO 59 - نیکل نارنجی

نیکل نارنجی یا  PO 59 از ترکیب نیکل آزومتین ساخته میشود، یک نارنجی آفتابی و شفاف است که برای تکنیک‌های لعاب کاری مناسب می‌باشد. PO59 که جزو پیگمنت‌های نارنجی است که دارای طیف رنگی روشن، زرد-نارنجی می‌باشد و بسیار مورد توجه صنعت‌های مختلف قرار گرفته است.   

 

پیگمنت نارنجی 59

بنزیمیدازولون نارنجی PO 62 -

PO 62  نسبت به PO 36 که یکی دیگر از پیگمنت‌های بنزیمیدازولون نارنجی است، کمی بیشتر به سمت زرد متمایل می شود. رنگدانه‌های بنزیمیدازولون به عنوان گروهی از پیگمنت‌های آلی مصنوعی که با ویژگی‌هایی عالی مثل سرزندگی و مقاومت در برابر نور شناخته شده اند.PO 62 دارای رنگ متوسط و طیف قرمز-نارنجی روشن یا زرد-نارنجی ​​است، بنابراین مخلوط‌ها را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد. ترکیب این پیگمنت با آبی ایندانترن (PB 60) باعث ایجاد رنگ خنثی تیره می‌شود. 

پیگمنت نارنجی 62

PO 67 - پیرازولوکینازولون نارنجی

توضیحات رنگ: بسیار پر جنب و جوش، بسیار قرمز-نارنجی
شفافیت / شفافیت: نیمه شفاف

یک رنگ قرمز-نارنجی قوی که می تواند به جای رنگدانه قرمز در یک پالت استفاده شود. پرتقال پیرازولوکینازولون مقاومت نوری بسیار خوبی دارد. 

 

پیگمنت نارنجی 67

PO 71 - پیرول نارنجی

کلمه Pyrrole از کلمه یونانی pyrrhos  به معنای آتشین گرفته شده است و رنگدانه‌های خانواده Pyrrole یک گروه مدرن از رنگ های قرمز و نارنجی هستند. Pyrrole Orange در ابتدا به عنوان رنگدانه‌ای برای رنگ خودرو ساخته شد، اما برای هنرمندان به عنوان یک جایگزین شفاف برای نارنجی کادمیوم بسیار مفید است (برای لعاب دادن مناسب تر است). زمانی که پیرول نارنجی یا همان PO 71 را با فتالو آبی و سفید مخلوط کنید، رنگ سبز خاکستری ایجاد می‌شود. 

 

پیگمنت نارنجی 71

PO 73 - پیرول نارنجی

از دیگر رنگدانه‌های نارنجی پیرول،PO 73 است که معمولاً کمی بیشتر از PO71  به رنگ قرمز متمایل می‌شود، اما در بیشتر موارد بسیار شبیه هم هستند. PO73 دارای ظاهری نیمه شفاف تا نیمه مات و یک رنگدانه بسیار لکه‌دار در آبرنگ است و به سختی روی کاغذ استفاده می‌شود.

 


پیگمنت نارنجی 73 

سخن پایانی

پیگمنت نارنجی جزو موارد پرکاربرد در صنعت‌های مختلف است که دارای انواع مختلفی مانند پیرول، بنزیمیدازولون، نیکل و .... می‌باشد. هر کدام از این رنگ‌ها دارای ویژگی‌های خاص مربوط به خود و طیف رنگی متفاوتی هستند که باعث کاربرد مختلف آن‌ها می‌شود. در این مقاله به توضیح کامل هر کدام از این رنگدانه‌ها پرداخته شده است که با مراجعه به آن اطلاعات مفیدی بدست خواهید آورد.

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyrang All Right Reserved