پیگمنت سبز و شید رنگی آن

05 خرداد 1403 ساعت 09:48

در دوران باستان، رنگ سبز به شکل خاک سبز طبیعی و مواد معدنی مانند مالاکیت در دسترس هنرمندان بود. یونانیان باستان ،Verdigris  را با قرار دادن مس در معرض اسید استیک و خراشیدن پوسته سبز رنگ ایجاد می‌کردند. وردیگریس تا قرن نوزدهم یکی از پرکاربردترین رنگدانه‌های سبز باقی بود؛ زمانی که سبز زمرد، سبز کبالت و ویریدین کشف شد، هر سه رنگدانه جدایی ناپذیر از پالت امپرسیونیست‌ها بودند. طیفی از سبزها را می توان با رنگدانه‌های مختلف آبی و زرد تولید کرد اما با این وجود، رنگدانه سبز دارای ویژگی‌های خاص و عالی‌تری نسبت به آن‌ها است. در واقع سبزهای ترکیبی می‌توانند به عنوان نقطه شروعی برای مخلوط کردن سبزهای دیگر یا خنثی کردن قرمزهای قوی استفاده شوند. پیگمنت سبز دارای نوع‌های مختلفی می‌باشد که در ادامه به توضیح دقیق هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

 

PG 7 - فتالوسیانین سبز

رنگدانه سبز فتالوسیانین یا همان PO 7 دارای ظاهری شفاف و طیف رنگی سبز سرد با ته رنگ آبی است. PG 7 نور آبی بیشتری نسبت به فتالو آبی (PB 15) جذب می‌کند که این کار با کلر کردن رنگدانه فتالوسیانین مس به دست می‌آید. فتالوسیانین آبی یک رنگ مخملی با ته رنگ آبی بسیار عمیق است. شما می‌توانید PO7  را با پیرول قرمز( (PR 254، PR 255)) یا (PR264) مخلوط کنید تا رنگ مشکی را ایجاد کنید؛ از طرفی با مخلوط کردن فتالوسیانین و زرد لیمویی(PY 175 ) رنگ‌های سبز بهاری روشن ایجاد می‌شود. 

 

پیگمنت سبز7

PG 17 - کروم اکسید سبز

کروم اکسید سبز که با مشخصات PG 17آن را می‌شناسند، اولین بار در سال 1798 تولید شد. این رنگدانه متراکم، مات و کمی سرد است، اما می‌تواند رنگ جالبی برای استفاده در نقاشی زیر پرتره، همچنین برای به تصویر کشیدن شاخ و برگ در کارهای گیاه شناسی باشد. کروم اکسید سبز دارای طیف رنگی سبز-زرد است که هنرمندان می‌توانند در نقاشی‌های خود به شکل هوشمندانه از آن استفاده کنند. هنگامی که PG17 را مقدار زیادی تیتانیوم سفید (PW 6)مخلوط می‌شود، یک رنگ لیمویی کم رنگ ایجاد می‌کند.

 

پیگمنت سبز 17

PG 18 - Viridian

یکی دیگر از رنگدانه‌های پیگمنت سبز، Viridian  یا همان  PG 18 است که ظاهری نیمه شفاف و طیف رنگی سبز سرد با ته رنگ آبی را دارد. ویریدین را می‌توان در نقاشی‌های امپرسیونیست‌ها و پست امپرسیونیست‌ها یافت؛ البته امروزه نیز رنگدانه محبوبی است. هنگامی که مستقیماً از آن استفاده می‌شود ظاهر نسبتاً تیره ای دارد و می‌توان از آن برای ایجاد برخی مخلوط‌های تیره استفاده کرد. رنگ آبی Viridian در لعاب ها و در رنگ‌های سفید آشکار می‌شود، جایی که رنگ آبی آسمانی را ایجاد می‌کند. شما می‌توانید ویریدین را با Alizarin Crimson (PR 83) برای رنگ مشکی عمیق مخلوط کنید؛ از طرفی با ترکیب کردن آن با Raw Sienna (PBr 7) سبزی غنی و طبیعی را به وجود بیاورید.

 

پیگمنت سبز18

PG 19 - کبالت سبز رنگ پریده

 کبالت سبز رنگ پریده که برخی افراد آن را با نام PG 19 نیز می‌شناسند، یکی از رنگدانه‌های پیگمنت سبز است که ظاهری مات دارد. PG 19 دارای طیف رنگی سبز فیروزه‌ای تا زرد-سبز است. در سال 1780 توسط شیمیدان سوئدی Sven Rinman کشف شد و در نتیجه گاهی اوقات به عنوان سبز Rinman شناخته می‌شود. توجه کنید که هرچه میزان اکسید روی در فرمولاسیون موجود بیشتر باشد، رنگدانه کم رنگ تر می‌شود. 

 

پیگمنت سبز 19

PG 23 - زمین سبز

پیگمنت PG 23 که نام آن را گاها با نام زمین سبز نیز خواهید شنید، همچنین به عنوان Terre Verte شناخته می‌شود. درواقع این نام گذاری به این علت است که زمین‌های سبز طبیعی، حاوی خاک رس سیلیس و مواد معدنی سبز هستند.طیف رنگی این پیگمنت از سبز مایل به آبی تا سبز مایل به زرد را شامل می‌شود و دارای ظاهری شفاف تا نیمه شفاف است. PG 23 مانند سایر رنگدانه های زمین، از دوران ماقبل تاریخ استفاده می‌شده است. بیشتر رنگدانه‌های Terre Verte و خاک سبز، بسیار ظریف با قدرت رنگ‌دهی کم هستند در نتیجه باعث می‌شود، در مخلوط‌ها بی‌اعتبار باشند؛ اما آنها به خودی خود، رنگدانه‌های خاصی هستند و می‌توانند برای خنثی کردن رنگدانه‌های قرمز و نارنجی یا در نقاشی‌های زیر پرتره (یک تکنیک) استفاده شوند. سبز زمین به نام verdaccio نیز شناخته می‌شود که می‌تواند به ایجاد رنگ‌های گوشتی مانند کمک می‌کند.

 

پیگمنت سبز 23

PG 26 - کبالت گرین

PG26 (کبالت کروم اکسید) عمیق ترین نوع کبالت گرین است که دارای ظاهری نیمه شفاف می‌باشد. کبالت گرین دارای طیف رنگی از آبی فیروزه ای تا سبزجنگلی تیره است، که می تواند یک گزینه عالی برای هنرمندان باشد. PG 26 یک رنگ خاموش و کم رنگ است که در آبرنگ به شدت دانه بندی می‌شود. شما می توانید کبالت گرین را با تیتانیوم سفید سفید نشده ( PW 6:1 ) مخلوط کنید تا سبزهای زرد ملایمی را به دست آورید.

پیگمنت سبز 26

PG 36- سایه زرد سبز فتالوسیانین

از دیگر رنگدانه‌های دسته‌ی فتالوسیانین که دارای ظاهری شفاف است، می‌توان به PG 36 اشاره کرد که معمولاً کمی گران‌تر از دیگر رنگدانه‌های فتالوسیانین است. سایه زرد سبز فتالو، از ترکیب فتالوسیانین مس با برم ساخته می‌شود. PG 36 در بین رنگدانه‌های فتالو منحصر به فرد است زیرا، دارای ته رنگ بسیار زرد است. هنگامی که با رنگ های زمینی ترکیب می‌شود، ترکیب جالبی به پالت نقاشی‌های منظره اضافه می‌کند. هنگامی که سایه زرد فتالو را با قرمز ترکیب کنید، مشکی عمیق ایجاد می شود.

 

پیگمنت 36

PG 50 - کبالت گرین

وقتی صحبت از PG 50 می شود، تفاوت های زیادی در رنگ و ویژگی‌های هندلینگ بین تولید کنندگان مختلف رنگ به میان می‌آید. PG 50 که به آن کبالت گرین گفته می‌شود دارای ظاهری مات با طیف رنگی از آبی روشن تا سبز مایل به زرد است. رنگ آبی سبز رنگدانه بسیار مفیدی است که دارای قدرت رنگ و شفافیت بالایی می‌باشد که برای ترکیب با سایر رنگ‌ها به نوعی همه کاره محسوب می‌شود. شما می‌توانید کبالت گرین را با Perinone Orange ( PO 36 ) یا Burnt Sienna (PBr 7) ترکیب کنید تا طیفی از سبزها را برای نقاشی منظره بسازید.
 

پیگمنت سبز 50

سخن پایانی

در مقایسه با رنگ های دیگر، شناسایی رنگدانه‌های سبز برای ایجاد رنگ چالش برانگیز بوده است. مصریان باستان از مالاشیت که گران و سیاه بود استفاده می‌کردند. Scheele's Green در سال 1775 اختراع شد، پس از آن سبز پاریس از اواخر قرن 19 روانه بازار شد که هر دو رنگ با مواد شیمیایی سمی ساخته شده بودند. متخصصان بیان می‌کردند کسانی که در معرض این رنگدانه‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است بیمار شوند یا بمیرند. با گذر زمان بر میزان تنوع ساخت رنگدانه‌های سبز افزوده شد به نحوی که امروزه شاهد انواع مختلفی از پیگمنت سبز هستیم.

 

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyrang All Right Reserved