اصول ترکیب رنگ‌ها در نقاشی

02 خرداد 1403 ساعت 18:37

رنگ‌های اصلی موجود به چند گروه اصلی شامل رنگ سفید، زرد، آبی، نارنجی، قرمز، بنفش، قهوه ای، نارنجی تقسیم شده که هر کدام شامل چند کد رنگ محدود هستند. اما ترکیب این رنگ‌ها که به آن میکس رنگ یا colour mixing به ما امکان تهیه تعداد نامحدودی از شید رنگی را می‌دهد.

در این مقاله بررسی می‌کنیم که با هارمونی مختلف از رنگ‌ها می‌توان شید رنگی متفاوتی برای نقاشی تهیه کنیم. و پیشنهادهایی برای ترکیب رنگ بر اساس اصول پایه میکس رنگ ارائه خواهیم کرد.

 

نقاشی با پالت سه گانه

نقاشی با پالت سه گانه یا Triadic به این معنی است که در یک پالت رنگی سه رنگ اصلی که فاصله زیادی با هم دارند انتخاب شده و از ترکیب آنها رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شود. در یک سه گانه رنگی امکان ترکیب طیف گسترده ای از رنگ‌ها از گرم تا سرد را ممکن می‌سازد.

برای طراحی یک سه گانه رنگی دو روش اصلی وجود دارد. در روش اول از سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی استفاده شده و در روش دوم از سه رنگ ثانویه از جمله نارنجی، بنفش و سبز استفاده می‌شود. در هر دو روش از رنگ سفید ( عمدتا تیتانیوم دی اکسید) برای تینت کردن استفاد می‌شود.

 

1-استفاده از قرمز کادمیم، زرد کادمیم و آبی نیلی یا سرولین

از ترکیب این سه رنگ به صورت دو به دو می‌توان رنگ قرمز، نارنجی، قرمز نارنج، آبی، بنفش تیزه، سبز تیره و سبز چمنی را ساخت. از ترکیبات دوتایی این سه رنگ و همچنین ترکیب هر یک با تیتانیوم دی اکسید، 15 شید رنگی متفاوت به دست می آید.

 

2-استفاده از زرد اکسید آهن، قرمز ونیزی و آبی الترامارین یا آبی فرانسوی

رنگ‌های ترکیبی ساخته شده از این سه رنگ تمایل به رنگ قهوه ای و خردلی دارند. در واقع رنگ نارنجی و قرمز ساخته شده از این روش مایل به قهوه ای می‌باشد. همچنین رنگ سبز ساخته شده در این روش تیره است.

 

3-استفاده از بنفش الترامارین، سبز اکسید کروم و نارنجی کادمیم

ترکیب رنگی ساخته شده با سبز اکسید کروم، بنفش الترامارین  و نارنجی کادمیمی پر رنگ و مات است. پر رنگ و غلیظ بودن این رنگ‌ها سبب شده تا به ترکیب با میزان بیشتری از رنگ سفید نیاز باشد.

 

 

برخی نکات مهم در ساخت ترکیبات رنگی

برای داشتن طرح‌های درخشان‌تر بهتر است برای هر رنگ از یک قلم مو استفاده کرد.

میکس رنگی تا حدی تجربی است و برای رسیدن به رنگ دلخواه باید به دفعات انجام شود.

 

تاثیر تن یا تنالیته رنگ (Tonality)

میزان تیرگی یا روشنی رنگ یا تنالیته در طرح نهایی اثر زیادی دارد. برای مثال در نقاشی زیر فقط از یک نوع رنگ آبی ( آبی کبالت) استفاده شده و با استفاده از رنگ سفید و مشکی عاجی تنالیته کم رنگ و روشن ساخته شده است.

 

ثبت نظر


( نظر خود را درباره این مقاله ثبت نمایید )

هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستیم.
© 2024 polyrang All Right Reserved